הכפר הערבי
- מיקום:רוב הכפרים היו בנויים על מדרונות ההרים ועל פסגותיהם, בשל צורכי ביטחון היו הבתים מסוגרים כלפי חוץ ללא חלונות. גם דרכי הגישה אל הכפר לא היו נוחות.
- צפיפות:הכפר היה בנוי סביב גרעין אשר שימש כמרכז הכפר. בתוך הגרעין הייתה חלוקה לבתים הצמודים זה לזה אשר התחברו בסמטאות צרות וצפופות.
- חוסר תשתיות:בעבר הכפרים הערביים היו עם תשתיות לקויות וחסרות, לא היה בהם מים זורמים, רשת ביוב, חשמל וטלפונים.
- חלוקה לחמולות:המגורים בתוך הכפר התבססו על חלוקה לחמולות. כל חמולה התגוררה בשכונה משותפת, שכונה סגורה.
- מבנה הבית:לבית בכפר הערבי המסורתי היה מבנה של קוביה בעלת חלל אחד גדול ללא חלוקה לחדרים. בחצר התקיימו כל הפעולות הדרושות לתפקוד המשפחה: בישול, אירוח, גידול בעלי חיים ועוד.
השינויים שחלו בכפר הערבי בישראל
- שינויים במבנה הבתים-הבית הערבי שינה את מבנהו וכעת הוא מחולק לחללים בעלי תפקוד. ישנם חדרי שינה, מטבחים, שירותים והבתים אינם עוד אטומים כלפי חוץ אלא פונים החוצה באמצעות דלתות, חלונות ומרפסות.
- התפתחות ענפי מסחר ושירותים-אם בעבר הכפר הערבי עסק בחקלאות בלבד הרי שמאז הקמת המדינה חלו בו שינויים מהותיים. העיסוק החקלאי נמצא בירידה וישנו מעבר לענפי מסחר ובגדים. במקביל הוקמו שירותים לציבור כגון: בתי ספר, גני ילדים, מרפאות, בנקים ועוד.בנוסף לכך בכפר ישנם אנשי מקצועות חופשיים כגון: רופאים, עורכי דין וסוכני ביטוח.
הגורמים הבולמים את התפתחות הכפר הערבי
- מיקום הכפרים-רוב הכפרים ממוקמים באזורים המרוחקים מן המרכז שדרכי הגישה אליהם אינן נוחות.
- החברה המסורתית-החברה הערבית היא חברה מסורתית המתנגדת מטבעה לשינויים ונרתעת מכל חידוש העלול לשנות את אופי הכפר. המודרניזציה נתפסת כדבר מסוכן.
- מאבקים בין חמולות-החמולה הותיקה והשולטת אינה רואה בעין יפה את חדירת השינויים לכפר משום שאלה עלולים לאפשר לכוחות צעירים לערער את שליטתה. לכן, קשה להגיע להסכמה כללית ביחס לתוכניות חדשות הדורשות תיאום בין כל אנשי הכפר.
- העדר השקעות הון-בעלי הון ערבים נמנעים מלהשקיע את כספם בכפר הערבי מחשש שכספם יושם על קרן הצבי.
- אי תמיכה מוסדית-במגזר הערבי אין קרנות פיתוח או מסודות כמו הסוכנות היהודית או קק"ל הפועלות לטובת ההתיישבות היהודית.
- קיפוח תקציבי-לטענת הערבים משרד הפנים מפלה אותם לרעה בחלוקה התקציבית והדבר מעכב את התפתחות השירותים המקומיים ביישוב הערבי.
כתיבת תגובה