בוויכוח העז בין שוללי כביש חוצה ישראל לבין התומכים בו נשמעות דעות לכאן ולכאן.
* כתוב מאמר ובו הבע את עמדתך כלפי סלילת הכביש ונמק אותה, התבסס על נתוני הכביש ועל דברים שקראת או שמעת.
– – –
כביש חוצה ישראל נפתח בשנה החולפת לתנועה ועימו הויכוחים והמחלוקות הרבות. בין שוללי הכביש לבין תומכיו נשמעות דעות לכאן ולכאן כאשר השוללים, ארגונים ירוקים ושמורות טבע לרוב, טוענים נגד ההרס הסביבתי והפגיעה האקולוגית שנעשתה עם סלילת הכביש. נשאלת השאלה האם היה כדאי להקים את הכביש על יתרונותיו וחסרונותיו וכיצד יתבטא הדבר בטווח הארוך?
כביש חוצה ישראל הוא כביש רחב, מהיר ופתוח שחוצה את מדינת ישראל מצדה המזרחי. לכביש יש גישה נוחה עם כניסות ויציאות רבות באמצעות מחלפים מסודרים במרכזי אזורים שונים. רמת הבטיחות של הכביש גבוהה יותר מרמת הבטיחות בכביש רגיל, מחקרים רבים הראו כי ישנם פחות תאונות בכבישים מהירים.
"כביש 6, הכי מהיר שיש"- כביש חוצה ישראל (כביש מס' 6) מהווה מהפכה של ממש בכל הקשור לקיצור מרחקים. אין בכביש עומסים ופקקי תנועה, הכביש חוסך זמן רב לנוסעים בדרכים. כיום, בעידן המודרני זמן=כסף והכביש מקנה חיסכון עצום בזמן. הנסיעה בכביש מהווה בריחה מהפקקים והעומסים בכבישים המרכזיים במדינה ומקלה עליהם.
יתרון נוסף שהושג באמצעות הקמת הפרוייקט הוא פיזור האוכלוסייה במדינה. הכביש מאפשר נגישות טובה יותר למרכז הארץ מצד תושבי הנגב והגליל, תושבים אלה קרובים מאי פעם למרכזים המסחריים והתעשייתיים של המדינה. תושבים רבים המחפשים איכות חיים מבצעים הגירה פנימית לאזורי הפריפרייה, שם הם מוצאים את השקט והשלווה שלהם.
יש לציין כי למתכנני הכביש יש מודעות גבוהה לאיכות סביבה, והדבר מוכח בכספים הרבים שהושקעו בגינות ובטיפוח הסביבתי לאורך הכביש כולו. במידה מסויימת הכביש תורם גם בהפחתת זיהום האוויר במדינה, התנועה הזורמת בכביש 6 חוסכת את הפליטה המרובה של הפחמן דו חמצני בזמן הפקקים, מה גם שהזיהום הרב ביותר מתבצע כאשר המכונית עומדת בפקק.
עלות מימון ההשקעה של הפרוייקט אינה נופלת על תקציבי המדינה, כך גם התכנון, הבנייה והתפעול. כל אלה נעשים ע"י גופים פרטיים שזכו במכרז על הכביש. בכביש יש משטרה פרטית שמבצעת אכיפה גבוהה מאוד לאורך הכביש 24 שעות ביממה. בכביש ממוקמים מצלמות ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים המתריעים למשטרה על גורמים מפריעים כאלה או אחרים.
מנגד, סלילת הכביש גרמה בעיות רבות. בניית הפרוייקט היווה רמיסה של שטחים ירוקים רבים במדינה לכל אורכה והרס את הנוף הטבעי באזור. הכביש פגע קשות בצמחייה ובבעלי החיים בכביש, חופש התנועה של בעלי החיים נשלל מהם וניתן להבחין בחיות רבות השרועות בצידי הכביש ללא כל חיים שנפגעו מהכביש ומהנוסעים שבו. בשלב הראשון של הסלילה כ-17 אלף דונם של שטחים הופקעו למטרות הפרוייקט כאשר 12% מהשטחים של הכביש הופקעו מבעלות של אנשים פרטיים.
הנסיעה בכביש 6 כרוכה בתשלום, זהו כביש אגרה שהמשתמשים בדרך זו משלמים על נסיעה במקטעים מסויימים. עובדה זו, מגבירה את אי השוויון החברתי בכך שכביש האגרה מתאים אך ורק לבעלי היכולת והאמצעים לכך. בעלי היכולת נהנים מהיתרונות הרבים של הכביש בעוד שחסרי היכולת נלחמים על ההוצאות הרבות של הנסיעה והאחזקה של הרכב מלבד התשלום לכביש 6.
סה"כ עלות הקמת הפרוייקט כולו כ-750 מליון דולר – סכום עתק! זהו בזבוז רב של כספים ומשאבים. הייתה אפשרות של שימוש במשאבים שהושקעו בפרוייקט בתחומים "ברומו של עולם", חשובים יותר כמו: סל התרופות, חולי הסרטן, ילדים במצוקה ועוד רבים. מדובר בסכום עצום שיכל לשמש את הנזקקים והמסכנים במדינה ואף להציל חיים.
לסיכום, נצטרך לראות מה יהיו ההשלכות של הכביש בתחומים השונים ואז, בדיעבד, נדע מה הייתה רמת הכדאיות של הפרוייקט. אך למרות כל החסרונות נראה כי פרוייקט זה הוא קידום למדינה שיתרום לה רבות. כמו כן, בעתיד יילקח הכביש מהבעלים הפרטיים שלו עפ"י החוזה ויהפוך להיות ציבורי. כיום, יותר ויותר משתמשים בכביש 6 ונהנים מיתרונותיו הרבים.
כתיבת תגובה