זהו האזור התוסס, הפעיל והדינמי ביותר במדינה. כ-44 אחוז מכלל אוכלוסיית ישראל יושבת באזור זה וזהו האזור הצפוף ביותר בישראל.
מטרופולין ת"א הוא הותיק והמפותח ביותר מבין מטרופוליני ישראל.
המטרופולין בנוי מ-3 טבעות:
- הטבעת הפנימית הכוללת את ת"א- יפו.
- הטבעת התיכונה (האמצעית) הכוללת את בני ברק, גבעתיים, חולון, הרצליה , רמת גן ועוד.
- טבעת שלישית חיצונית הכוללת את כפר סבא, רעננה, ראשל"צ ופ"ת.
מטרופולין ת"א מרכז תחתו את כלכלת מדינת ישראל מכיוון שמרבית הנהלות הבנקים, הבורסות, המסחר , השווקים והקניונים הגדולים נמצאים באזור זה, כמו כן, מטרופולין ת"א מתמחה בענפי התרבות, האומנות, הבידור והמוזיאונים.
התיירות היא ענף כלכלי חשוב בת"א והיא בעיקר תיירות עיסקית יותר מתיירות נופש.
הפערים וההגירה הפנימית בעיר המרכזית (ת"א-יפו)
הפערים הכלכליים והחברתיים בין קבוצות אוכלוסייה שונות ובין אזורים שונים בעיר מאפיינים את הערים המרכזיות של כל המטרופולינים בעולם. גם בת"א הפער הגדול ביותר ברמת החיים הוא בין השכונות הצפוניות שחיים בהם תושבים בעלי אמצעים לבין השכונות הדרומיות שרוב תושביהם דלי אמצעים.
מאז שנות ה-70 מצטמצמים הפערים הכלכליים והחברתיים בין השכונות. אל השכונות הדרומיות מהגרים צעירים בעלי השכלה ויכולת ומקיימים בהם תהליכי שיקום הנקראים ג'נטריפיקציה (שיקום שכונות).
הבעיות בעיר המרכזית
בדומה לערים המרכזיות בעולם ת"א סובלת ממספר בעיות:
- צפיפות גבוהה של אוכלוסייה.
- רעש וזיהום אוויר כבד.
- בריחתן של משפחות צעירות והזדקנות האוכלוסייה.
- היווצרותן של שכונות נחשלות המאוכלסות באנשים עניים, קשישים ועובדים זרים.
כדי למנוע הזדקנות העיר ובכדי לשפר את איכות החיים העירייה הכינה תוכנית לחידוש מרכז העיר וזו מתבצעת ע"י העירייה ויזמים פרטיים.
התחבורה ברחבי המטרופולין ת"א
מטרופולין ת"א הוא מרכז תחבורה לאומי ובינלאומי, ת"א מקושרת היטב לכל חלקי המדינה באמצעות מערכת כבישים ענפה, מסילות ברזל ונמלי תעופה. בת"א קיימים פקקי תנועה רבים עקב היוממים המגיעים יום יום לעבודתם. הגורמים המרכזיים לבעיות התחבורה של המטרופולין הם:
- מערכת התחבורה הציבורית אינה עונה על כל הצרכים.
- ת"א היא מרכז כלכלי, תרבותי ובה גם מוסדות להשכלה גבוהה, דבר היוצר הגעה רבה של אוכלוסייה לאזורים אלו.
בעתיד יש תוכניות לפיתוח ולשיפור מערכת התחבורה ע"י:
א. הרחבת כבישים.
ב. שיפור מערכות התחבורה הציבורית.
ג. פיתוח הרכבת הקלה, רכבת תחתית , רכבת פרברים.
כתיבת תגובה