על מנת לנתח שוק פתוח יש להניח 2 הנחות יסוד:
על היצוא והיבוא אין הוצאות הובלה או הוצאות נלוות. (אלה אם נאמר אחרת)
ליצרנים ולצרכנים המקומיים אין כל השפעה על המחיר העולמי, הם מקבלים אותו כנתון חיצוני ומניחים שבמחיר זה הם יכולים לייבא או לייצא כמה שירצו.
מצב מוצא ללא יבוא ויצוא:
כנשפתח את השוק לקשרי מסחר ישנם 3 אפשרויות לשינויים בשוק: (Pw – המחיר העולמי של המוצר)
P0=Pw : (מחיר המוצר העולמי שווה למחיר המוצר בשוק מקומי)
אם המחיר בארץ זהה למחיר ששורר בעולם אין שינוים בשוק, אין טעם לייבא או לייצא את המוצר.
P0<Pw : (מחיר המוצר העולמי גדול ממחיר המוצר בשוק המקומי)
כשהמחיר בארץ נמוך מהמחיר ששורר בעולם היצרנים ירצו לייצא את המוצר על מנת למכור אותו למרבה במחיר. היצרנים לא ימכרו בארץ במחיר הנמוך מהמחיר העולמי.
במצב כזה עקומת הביקוש מבחינת היצרנים משתנה לעקומה הסגולה. בחלק שמעל Pw בעקומת הביקוש הוא החלק של השוק המקומי.
בשיווי משקל בארץ המחיר יעלה לרמה של המחיר העולמי ויתייצב על נקודה B.
הכמות המיוצרת עולה לQ1. הכמות המבוקשת יורדת לQ2. הכמות המיוצאת היא Q1-Q2.P0>Pw : (מחיר המוצר העולמי נמוך ממחיר המוצר בשוק המקומי)
כשהמחיר בארץ גבוה מהמחיר ששורר בעולם הצרכנים ירצו לייבא את המוצר על מנת לקנות אותו במחיר הזול ביותר.
הצרכנים לא יקנו בארץ במחיר הגבוהה מהמחיר העולמי.
במצב כזה עקומת ההיצע מבחינת הצרכנים משתנה לעקומה הסגולה. בחלק שמתחת ל Pw בעקומת ההיצע הוא החלק של השוק המקומי.
בשיווי המשקל בארץ המחיר יורד לרמה של המחיר העולמי ויתייצב על נקודה B.
הכמות המבוקשת עולה לQ1. הכמות המיוצרת יורדת לQ2. הכמות המיובאת Q1-Q2.
כתיבת תגובה