יאנקו מן העיר התחתית הוא סיפור שבמרכזו מערכת יחסים הנרקמת בין שלושה נערים: המספר, ינקו ושוקה.
הסיפור מתאר מפגש בין נערים ילידי הארץ (שוקה והמספר) לבין נער עולה חדש מפולין (יאנקו) בתקופת מלחמת השחרור, כשברקע עדיין נשמעים הדי מלחמת העולם השנייה ומאורעות השואה, ואלה משפיעים על מערכת היחסים הנוצרת בין הנערים, ועל התפתחות העלילה.
במהלך השיחה בין הנערים, נרקמות זיקות שונות בין הילדים (שוקה והמספר) לבין הילד הנכה (יאנקו).
שלושת הילדים שונים זה מזה אך כל אחד תורם את חלקו על-פי דרכו לחברות הנרקמת ביניהם.
שוקה והמספר הם שני נערים שחיים בדירה נטושה בחיפה לאחר שהועברו לשם מהקיבוץ. ניתן להבחין באהבתו הרבה של המספר כלפי שוקה שמתואר כילד שובב ומקובל.
איפיון הדמויות בעלילה:
1. המספר: המספר הוא דמות מרכזית ומעניינת בעלילה המספקת לקוראים תובנות על העולם הפנימי של יאנקו ועל החברה שבה הוא חי. מדובר על מספר תרבותי ומנומס. אוהב לקרוא ספרים, חבר של שוקה. המספר גר עם שוקה וילדים נוספים בבית נטוש שבעבר היה שייך לערבים.
המספר משמש כקול ביקורתי על החברה ומחבר את הקוראים לחוויות ולרגשות של יאנקו ושל הסביבה שלו. דמות המספר מוסיפה מגוון רבדים לסיפור וממחישה את העימותים החברתיים והכלכליים של התקופה.
2. שוקה: שובב ומקובל. הוריו של שוקה פרודים וניכר כי הוא אוהב ומעריך מאוד את אימו. לשוקה ידע רב על החיים, הוא תמיד מקדים את האחהמספר בסיפור "יאנקו מן העיר התחתית" של יהואש (יואל משה בּייבר) הוא דמות מרכזית ומעניינת, המספקת לקוראים תובנות על העולם הפנימי של יאנקו ועל החברה שבה הוא חי. המספר אינו רק דובר, אלא גם חלק מהסיפור, והקול שלו מוסיף לעומק ולמורכבות העלילה.רים עם הידע הרב שלו
שניהם אוהבים ללכת לים, להשיג כסף ולאכול קרטיב מנתה, כשיש מספיק כסף הם הולכים גם לסרטים. הם מעדיפים סרטים על הצבא הרוסי בתקופת מלחמת העולם השניה.
3. יאנקו: יאנקו הוא עולה חדש מפולין, נער נכה וכחוש, חכם וטוב לב. הוא בודד עד מאוד ויושב מאז שעלה ארצה לבדו בחצר ביתו. ליאנקו תוכי שמשמש בתחילת העלילה כחבר היחיד שיש לו, תיאודור שמו. אך בהמשך העלילה רוכש יאנקו חברים נוספים- שוקה והמספר.
יאנקו הוא דמות טרגית, אדם טוב לב שמעולם לא פשע ולא ביקש לפגוע באיש, אך המציאות החברתית והכלכלית כופה עליו חיים של עוני ומאבק בלתי פוסק. דמותו מסמלת את ההתמודדות של האדם הפשוט מול כוחות גדולים ממנו, כמו מערכות כלכליות או פוליטיות שאינן בשליטתו.
יחד עם זאת, יאנקו הוא דמות חזקה במידה מסוימת, שכן הוא ממשיך להיאבק ולא מוותר, גם כאשר נראה שהסיכויים אינם לטובתו. עקשנותו של יאנקו והאהבה העמוקה שלו למשפחתו הם שמניעים אותו קדימה, גם בזמנים הקשים ביותר.
אימא של יאנקו היא ניצולת שואה, השורדת היחידה ממשפחתה ששרדה את השואה, כך שיאנקו הוא כל שנותר לה, מה שמסביר את הדאגה הרבה שלה כלפי יאנקו במהלך העלילה.
יאנקו תמיד מתואר לבוש מעיל שחור וכומתה שחורה, גם כאשר מדובר בימי הקיץ החמים.
המפגש הראשון של שני הנערים, ילידי הארץ, עם העולה החדש מפולין מתרחש במהלך שיטוט של הנערים בחצרות, שם פגשו את יאנקו יושב על כיסא הגלגלים שלו תחת עץ זית, שעל אחד מענפיו היה תלוי 'תיאודור' – התוכי ששימש כחבר היחיד של יאנקו.
במהלך המפגש הנערים ויאנקו הכירו אחד את השני ושיחקו בשחמט ודמקה, שחמט היה המשחק האהוב ביותר על יאנקו. כמובן שיאנקו הכריע את הנערים וניצח בשחמט ובדמקה.
בשלב מסוים שוקה הכריז ששחמט ודמקה הם משחקים לעצלנים וכי הוא מעדיף ללכת לים ולשחק שוטרים וגנבים, דבר שיאנקו אינו יכול לעשות מהיותו ילד נכה. המספר ושוקה נפרדו לשלום מיאנקו בהבטחה כי יבואו לבקר אותו שוב, אכן שוקה והמספר עמדו בהבטחתם והגיעו לשחק עם יאנקו בכל יום.
יום אחד הגיעו שוקה והמספר מוקדם והחליטו לקחת אותו לים, יאנקו מבחינתו היה לבוש באותם בגדים – מעיל שחור וכומתה שחורה.
בזמן ששוקה והמספר מתרוצצים בים נותר יאנקו באותה תנוחה, ישוב על כיסא הגלגלים שלו.
הנוכחות של יאנקו בים עושה לו טוב, היא גורמת לו לדמיין דברים מספרים, כך הוא אומר לשוקה ולמספר כשהם חוזרים למקום בו עזבו אותו.
לאחר מכן, הלכו שוקה והמספר וקנו לעצמם וליאנקו קרטיבים בטעם מנתה ובוטנים לתוכי תיאודור. לאחר שהתענגו על הקרטיבים החלו ללכת הביתה.
כאן מגיע הסיבוך של הסיפור, בהליכתם חזרה הביתה נשמעת צפירת אזעקה חזקה, יאנקו נבהל מאוד מן הצפירה והוא מתואר אוחז את ראשו בידיו. הנערים ממהרים לחפש מקום מוגן. כשהאזעקה חולפת והמצב נרגע, הולכים הנערים לכיוון ביתו של יאנקו, שם הם שומעים אישה המדברת בשפתו של יאנקו.
הנערים התקרבו ואותה אישה ניגשה אליהם ונתנה סטירת לחי לשוקה.
שוקה לא הגיב לאישה למרות שבדרך כלל נוהג היה להחזיר למי שמרביץ לו.
האישה חיבקה את יאנקו, ובכתה בכי חרישי. שוקה התרחק מהמספר כאשר הוא שותק ולא מדבר איתו.
הסיום של הסיפור הוא סיום פתוח ולפיכך לא ניתן לדעת מה עלה בגורלם של הנערים.
למעשה הסיום של הסיפור מציג תמונה כואבת אך ריאליסטית של החיים בעוני, עם דגש על הקונפליקט הפנימי והחברתי שבו נתונה הדמות הראשית. זהו סיום שמביא לידי ביטוי את המאבק המתמשך של יאנקו. הסיפור מזמין את הקוראים לחשוב על משמעות החיים, על חשיבותם של קשרים אנושיים ועל המאבק של כל אחד ואחת למען קיום בכבוד.
המסר המרכזי שמעביר לנו המספר ביאנקו מן העיר התחתית הוא מסר של הישרדות, מסר של מאבק בין האדם הפשוט לבין כוחות שגדולים ממנו, מסר שמבטא פערים חברתיים וכלכליים שמאפיינים את החברה המודרנית.
הסיפור יאנקו מן העיר התחתית מציג תמונה ריאליסטית ונוגעת ללב של המאבק של האדם הפשוט בחברה מודרנית ומנוכרת. המספר בוחר להדגיש את העוני, אי השוויון, והכאב שבחיים בעיר התחתית, אך בו זמנית מראה גם את הכוח והעמידות של האנשים הפשוטים.
כתיבת תגובה